Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru

Sunday, December 12, 2004

Finally what people said counts.

From Utusan Online

Jual ubat: Kementerian tunggu reaksi orang ramai

Oleh Sadatul Mahiran Rosli

KUALA LUMPUR 11 Dis. - Kementerian Kesihatan akan mendapatkan maklum balas daripada orang ramai sebelum melaksanakan cadangan untuk menghentikan pemberian percuma ubat-ubat berharga murah tertentu kepada pesakit.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abd. Latiff Ahmad berkata, maklum balas itu penting untuk mengetahui kesanggupan orang ramai dan jenis ubat yang mampu dibeli oleh mereka.

Menurutnya, daripada maklum balas tersebut, barulah kementerian boleh membuat kajian terperinci mengenai ubat yang perlu atau sebaliknya dihentikan pemberian secara percuma.

``Cadangan tersebut memang ada dibincangkan di peringkat kementerian tetapi bukanlah untuk dilaksanakan dalam masa terdekat ini,'' katanya ketika dihubungi oleh Mingguan Malaysia hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cadangan Kementerian Kesihatan untuk menghentikan pemberian percuma ubat-ubat berharga murah tertentu kepada pesakit dan sebaliknya meminta mereka membelinya dari kedai ubat atau farmasi swasta.

Menurut Abd. Latiff, cadangan itu diutarakan memandangkan keadaan yang berlaku sekarang di mana kebanyakan pesakit lebih suka membeli ubat-ubat yang berharga murah di kedai atau farmasi tanpa perlu pergi ke hospital awam.

Ubat-ubat yang dicadangkan untuk dihentikan ialah seperti paracetamol (ubat demam), ubat penahan sakit dan piriton (ubat selesema) yang boleh diperolehi di luar dengan harga yang murah dan kos ubat berkenaan kurang daripada 10 sen setiap biji.

Tambahnya, jika orang ramai telah mula mampu membeli ubat-ubat yang murah itu di kedai ubat, maka kementerian boleh menggunakan subsidi dan peruntukan wang untuk ubat tersebut untuk menampung ubat-ubat yang mahal.

``Bagaimanapun, kementerian tidak akan melakukan apa-apa tindakan yang drastik jika didapati orang ramai masih memerlukan pemberian ubat percuma,'' katanya.


9T9: But who really can ensured this...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home